Iedere ondernemer komt er op een gegeven moment achter dat hij harder en sneller wil groeien dan dat op dat moment mogelijk is. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Waar het ene bedrijf aanloopt tegen het verzamelen van nieuwe klanten, kan het andere bedrijf het aantal nieuwe klanten juist niet meer aan. Maar ook een tekort aan financiële middelen, kennis, of leveringsproblemen kunnen meespelen in dit proces.
Zelf heb ik meerdere bedrijven opgezet en laten uitgroeien tot succesvolle ondernemingen. Niet iedere keer is dit gelukt, natuurlijk. Maar gedurende de afgelopen jaren heb ik hierdoor wel geleerd wat er wel en misschien niet goed werkt in een bepaalde markt. Een tip die ik je in ieder geval wil meegeven is om het niet allemaal zelf te doen. Schakel hulp in waar dat kan. Ga uit van de ervaringen en expertise van anderen. Zij kunnen je helpen dingen waar te maken die je in je eentje mogelijk niet voor elkaar had gekregen.
Besteed uit wat je kunt uitbesteden
Veel te veel ondernemers proberen alles altijd maar zelf te doen. En dat kan op een gegeven moment gewoon niet meer. Wil je de volgende stap zetten, dan zal je moeten groeien. Zowel in personeel, kennis, maar ook in je eigen manier van werken en handelen. Schakel dus hulp in waar dat kan.
Denk hierbij in eerste instantie bijvoorbeeld aan klantenservice uitbesteden. Een telefoonservice bedrijf kan jou helpen met het beantwoorden van alle inkomende telefoontjes waardoor je zelf een stuk meer tijd over houdt voor je eigen werk. Natuurlijk wil je er op toezien dat je alle informatie van de telefonistes doorgestuurd krijgt, maar dat kun je allemaal afstemmen met het bedrijf dat je hiervoor inhuurt. Het uitbesteden hiervan is iets wat ik dan ook iedereen zou aanraden.
Zet online marketing in voor het vergaren van nieuwe leads
Een kanaal dat nog velen onderschatten is dat van online zichtbaarheid. Steeds vaker oriënteren potentiële klanten zich online en het is dus echt een gemis om hier niet aanwezig te zijn. Nieuwe klanten komen via het internet in aanraking met jouw merk en hier zou ik dan ook altijd op inzetten als ik een nieuwe bedrijf of bestaand bedrijf naar het volgende niveau wil brengen. Zet bijvoorbeeld in op sociale media, bouw e-mailcampagnes op en zet de volgende stap met het vergroten van jouw organische zichtbaarheid. Dat zijn al enkele stappen die je online kunt nemen en dat is pas het begin. Hopelijk heb je iets aan deze tips voor het verder opschalen van je onderneming.